Gradsku knjižnicu Zlatar u srijedu, 23. travnja preuzela je Srednja škola Zlatar i baš nam je bilo veselo. Povodom Noći knjige i Dana Grada Zlatara Gradska je knjižnica organizirala dodjelu priznanja najčitatelju knjižnice, a Srednja škola Zlatar uključila se okruglim stolom Kako se oduprijeti algoritmu?. Okrugli je stol organiziran u sklopu istoimenog preventivnog projekta naše škole koji je prepoznalo i financijski podržalo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih.
Gimnazijalac Petar Lisak – najčitatelj Gradske knjižnice
Prvo iznenađenje večeri bio je sam izbor najčitatelja Gradske knjižnice Zlatar za 2024. godinu jer je tu titulu odnio Petar Lisak iz Gornje Stubice, učenik 2. razreda naše opće gimnazije pa mu je i škola čestitala na velikom uspjehu. Nakon što mu je gradonačelnica Jasenka Auguštan Pentek uručila nagradu, svi smo se raznježili na dvije male sestre i dječje najčitateljice, a onda smo krenuli na ozbiljan posao, tj. naš okrugli stol. Za zagrijavanje naša nam je nastavnica Informatike Vesna Pisačić pripremila kviz o algoritmima. Neki su se prvi puta susreli s Kahootom, no ipak su strastveno igrali. Pobjednik Noći knjige u knjižnici definitivno je bio Petar Lisak koji je odnio i pobjedu u kvizu te se pokazao kao neprikosnoveni pobjednik.
Teško prvo pitanje o osobnim iskustvima s algoritmima na društvenim mrežama otvorila je naša maturantica Jana Parlaj koja već godinama osvještava druge kako algoritmi utječu na nas. Jana je progovorila o negativnim aspektima koje je primijetila i nastavnica Biologije i Kemije Anita Pavlek kojoj zbog posla često iskaču teme vezane uz zdravlje što ju zna zabrinuti. Filip Brlek, računalac iz 3. R razreda naglasio je kako mi možemo utjecati na količinu vremena koju provodimo na internetu, no to je ponekada teško, stoga je korisno postaviti alarm koji će zvoniti kada želimo prestati s korištenjem.
TikTok zanimljiv i odraslima
Helena Gregurić iz 1. R razreda upoznala je publiku s kontrolom sadržaja koju aplikacije nude, primjerice na TikToku imamo opciju Ne zanima me i s time možemo kontrolirati ono što želimo ili ne želimo gledati. Nastavnica Psihologije Maja Kotarski dopunila je kako je važno prepoznati što nam izaziva anksioznost u sadržaju koji gledamo te kako aktivno pretraživati pozitivne pojmove koji nas vesele i tako zaštititi svoje mentalno zdravlje. U raspravu se uključila i gradonačelnica te spomenula stariju populaciju građana kao posebno ranjivu skupinu koja ne razumije kontrolu algoritma. Rasprava se vrlo brzo zahuktala te se uključila i publika koja je ustvrdila kako ih vrijeme na internetu opušta, no da im je važno raditi i druge stvari.
Naša legendarna nastavnica Suzana Kapec odmah je tu poskočila i u temu uvela balans vremena na internetu i kretanja. Učenici 1. R razreda došli su na okrugli stol kao dio učenika u projektu, ali i kako bi podržali svoju razrednu kolegicu. No, nisu odoljeli prilici da se uključe u temu o kojoj znaju puno pa je David Čajko ustvrdio kako TikTok ima bolji i noviji algoritam i kako mu se teže oduprijeti, s čime su se složili svi korisnici TikToka u knjižnici. Tako smo otkrili da ga koristi i naša gradonačelnica, ali i nastavnica Pavlek te još neke članice knjižnice.
Okrugli smo stol zaključili mišlju kako mi možemo kontrolirati algoritam samo ga moramo razumjeti. Okrugli je stol moderirala psihologinja Marija Vragović koja se zahvalila Gradskoj knjižnici Zlatar na suradnji u projektu i naglasila kako je okrugli stol pokrenuo ideje za nove projekte.