Traži se novi suprug zapravo je komedija Mire Gavrana, jedinog živućeg dramatičara u Europi koji ima kazališni festival posvećen isključivo njegovim dramama. Jedna od najpopularnijih predstava satiričkog kazališta Kerempuh u Hrvatskoj je odigrana preko 100 puta, a izvedena je i u drugim zemljama, kao što su Slovačka, Slovenija, Njemačka i Bugarska. Od svoje prve premijere 21. siječnja 2017. do danas i dalje puni dvorane, a imali su je prilike gledati i učenici Srednje škole Zlatar.
Potraga za gospodinom savršenim
Iako sam naslov predstave otkriva temu radnje, ne znači da predstava nije puna iznenađenja. Glavni je lik udovica Zdenka koja svoju sudbinu kroji pomoću tarot karata. One joj jednog dana obznane da je došlo vrijeme da se ponovno uda, a njezin preminuli suprug tu odluku podrži pojavom u njezinu snu. Sve su to sasvim razumni i logični znakovi svemira koje Zdenka odmah slijepo posluša pa krene u potragu za svojim novim gospodinom savršenim, a mnogi bi voljeli nadodati i gospodinom nepostojećim. Istodobno, njezin prvi susjed neženja, koji godinama pati za Zdenkom, odluči iskoristiti priliku kako bi je oženio. U osvajanju njezina srca traži pomoć svog prijatelja iz djetinjstva, vrsnog glumca koji dobije zadatak odglumiti nekoliko prosaca toliko savršenih da ih Zdenka odmah odbije.
Gavran ovim djelom prikazuje ljude prisutne u svakodnevnici, koji nastoje ostvariti svoje ambicije i ciljeve. U predstavi nastupaju Anita Matić Delić, Damir Poljičak i Željko Königsknecht, koji potpisuje i režiju. Duhoviti dijalozi i otvorene mogućnosti za amaterstvo dali su im priliku za pokazivanje njihovih glumačkih vještina i stvaranje atraktivnih likova. Posebno Königsknechtu, koji je glumeći glumca odigrao još nekoliko likova. Gluma je uvjerljiva i na visokoj razini, no ponekad zbog prebrzog izgovaranja i šumova neke stvari postanu nerazumne i nemoguće za čuti.
TANJA ROD: “Kostimi naglašavaju karaktere likova i doprinose atmosferi u kojoj se odvija dramska radnja”
Scena je jednostavno postavljena, a dinamiku ostvaruje čestom promjenom rasvjete i šarenih svjetala te pomoću glazbe. Glazba je primjerena situacijama u kojim se pojavljuje, a takvi su i kostimi kostimografkinje Tanje Rod, naše sugrađanke, koja ih je kreirala u skladu s radnjom koja se odvija u Zagrebu u današnje doba te s poimanjem suvremenog odijevanja. Tako su likovi izgledali stvarnije i bliži svakodnevnom životu. Autorica kostima navodi da zapravo svaka izrada kostima, bilo da se radi o kostimu suvremenog doba ili nekog povijesnog razdoblja, za kostimografa predstavlja umjetnički i izvedbeni izazov.
– Postoje jednostavniji i složeniji kostimi što ovisi o redateljevoj interpretaciji dramskog djela na temelju čega kostimograf iznosi vlastitu viziju, djelo koje se može ocijeniti kao samostalno ostvarenje. Ovdje ni jedan dramski lik nije predstavljao preveliki kostimografski izazov. Redatelj je imao jasnu viziju što želi, a u obzir su se uzimale i sugestije glumaca jer na kraju glumac je taj koji nosi predstavu i mora se dobro osjećati u kostimu u kojemu glumi. – naglašava kostimografkinja Rod i dodaje: – Glumci u određenoj predstavi uvijek nose iste kostime. Kostimi su autorsko djelo kostimografa i ne mogu se mijenjati dok ne dotraju. Tada se obnavljaju uz asistenciju autora kostimografije.
– Specifičnost ovog kazališnog komada je ta što jedan glumac igra pet različitih uloga koje se brzim tempom izmjenjuju na sceni. Da bi se izbjeglo oblačenje i svlačenje kostima na kostim te šivanje odjeće s elastičnim trakama ili zatvaranjem na „čičak“ koja se lako presvlači, redatelj je na scenu uveo garderobijerke koje pomažu glumcu u brzim preobrazbama likova. Time je publici pružen mali uvid u ono što se obično događa iza kulisa. – otkriva nam autorica neke od kostimografskih trikova u predstavi.
Kostimografkinja Rod objasnila je da u osmišljavanju kostima kostimograf polazi od upoznavanja s dramskim tekstom nakon čega slijedi, zajedno s redateljem i scenografom, kreiranje likovnog identiteta predstave što obuhvaća dramaturšku i likovnu analizu likova, a slijedi sazrijevanje ideje i izrada crteža kostima s jasnom vizijom kako i od čega će se kostimi izvesti. Zatim se odabiru i kupuju materijali koji se zajedno sa skicama nose u krojačnicu gdje se kostimi kroje i šivaju. Prilikom proba na sceni procjenjuje se treba li što promijeniti, naglasiti ili oduzeti.
– Kostimograf svojim likovnim rješenjem sudjeluje u kreiranju atmosfere u kojoj se odvija dramska radnja te kostimima opisuje i naglašava karaktere likova. Kostim nikada nema samo zadaću odjenuti, on prvenstveno ima ulogu predstaviti misli, svjetove, strasti, osjećaje i svjetonazore na koje nailazimo u nekom dramskom komadu i to je ono na što kostimograf osobito treba paziti. – zaključuje Rod.
Predstava koja će vas nasmijati
Predstava je namijenjena tinejdžerima i odraslima, pa djecu nije preporučljivo povesti sa sobom. Iskreni smijeh i odobrenje publike ova komedija nastoji izmamiti kroz vulgarne šale, što netko može smatrati pomalo neukusnim, a netko joj upravo zbog tog tipa humora daje veliki plus. No, ne brinite, nasmijat ćete se neovisno o ukusu. Bogat zaplet ispunjen brojnim obratima, na kraju će dovesti do pomalo klišejiziranog završetka, a na vama je da odlučite je li to idealno ili razočaravajuće.
Stoga, ako želite u 100 minuta svoga života dodati malo smijeha, opušteno izaći s prijateljima ili ste u potrazi za idejama kako pronaći svoju srodnu dušu, Traži se novi suprug komedija je koju ne smijete propustiti.
– FOTO/VIDEO: Satiričko kazalište Kerempuh