Close Menu
KAP
    Odabir uredništva

    Državni LiDraNo: KAP ‘razbio kanone’, a Jana nastupila u dva stvaralačka izraza

    13. svibnja 2025.

    Računalac Dorian Jakuš državni je prvak iz geografije!

    13. svibnja 2025.
    Facebook Instagram YouTube SoundCloud
    KAP
    • Naslovnica
    • Kreativni
    • Aktivni
    • Popularni
    • KAP+
    Facebook Instagram YouTube SoundCloud
    KAP
    Sada čitaš:Naslovnica»Popularni»Međupogled»NOĆ KNJIGE: Sanjaju li roboti električne knjige?
    Međupogled By Uredništvo21. travnja 2023.

    NOĆ KNJIGE: Sanjaju li roboti električne knjige?

    Povodom obilježavanja "Noći knjige" donosimo dva eseja na temu "Sanjaju li roboti električne knjige?" – jedan je napisala naša glavna urednica Lana Brčić iz 3. G, a drugi umjetna inteligencija "ChatGPT". Ispunite anketu i odgonetnete tko je napisao koji esej.
    Dijeli
    Facebook Email WhatsApp

    Najmasovnija nacionalna manifestacija koja promiče knjigu i čitanje Noć knjige održava se 12. godinu zaredom, od 21. do 23. travnja, s gotovo 1200 programa i akcija diljem Hrvatske. Ovogodišnja manifestacija temom Sanjaju li roboti električne knjige? propitkuje fenomen umjetne inteligencije, koja polako, ali sigurno, unosi promjene u poimanje umjetničkog, pa onda i književnog stvaralaštva, namećući pitanja vezana uz originalnost, autorstvo i autorska prava, ali nudeći i rješenja koja čovjeku mogu biti od pomoći – pa i pri čitanju knjiga.

    Povodom obilježavanja Noći knjige, u suradnji sa školskom knjižnicom, donosimo dva eseja na temu Sanjaju li roboti električne knjige? od oko 300 riječi. Jedan je esej napisala naša glavna urednica Lana Brčić iz 3. G, a drugi umjetna inteligencija ChatGPT. Pozivamo vas da ispunite anketu i odgonetnete tko je autor kojeg eseja.


    Prvi esej

    Sanjanje o knjigama jedno je od najljepših iskustava čitanja. Sposobni smo razviti emocionalne veze s likovima i radnjom u knjizi, što često pridonosi stvaranju jedinstvenih slika u glavi i bogatog unutarnjeg svijeta. S razvojem tehnologije i umjetne inteligencije, postavlja se pitanje mogu li roboti sanjati o elektroničkim knjigama na isti način kao što to rade ljudi?

    Roboti su programirani za izvršavanje zadataka i njihova funkcija nije emocionalno povezivanje sa sadržajem knjiga. Međutim, s razvojem umjetne inteligencije, postoji mogućnost da roboti dobiju sposobnost razumijevanja sadržaja i stvaranja jedinstvenih interpretacija teksta. Algoritmi strojnog učenja mogli bi se koristiti za obrađivanje podataka i stvaranje novih kreativnih ideja. Emocionalna povezanost s knjigama također je važna za sanjanje. Čitanje fizičkih knjiga na papiru donosi jedinstvenu interakciju s tekstom i poseban osjećaj držanja knjige u rukama. Elektroničke knjige su praktičnije i dostupnije, no ne pružaju istu vrstu emocionalne veze s tekstom kao fizičke knjige. Ljudi stvaraju veze s likovima, pričama i temama koje čitaju, no pitanje je mogu li roboti razviti emocionalnu vezu s tekstom? Iako roboti mogu razumjeti značenje riječi i slika, trenutno ne mogu doživjeti emocije i interakcije s drugima na način na koji to čine ljudi.

    U konačnici, sanjanje je složen proces i iako roboti mogu razumjeti informacije, čitanje knjiga i sanjanje o njima ostaju u domeni ljudskog iskustva. Dok se tehnologija nastavlja razvijati, možda ćemo u budućnosti vidjeti robote s naprednijom sposobnošću za razumijevanje sadržaja i povezivanje informacija, no trenutno su emocionalne veze i sanjanje o knjigama i dalje rezervirani za ljude.


    Drugi esej

    San, misao, ideja, provedba – to su pojmovi koje smo do nedavno povezivali isključivo sa živućim ljudskim bićima, no što kada bi se opseg tih sposobnosti proširio na nešto nadljudsko? Zahvaljujući usponu umjetne inteligencije, osim susreta pri posluzi u restoranima, uskoro bismo se s robotima mogli susretati i pri buđenju. Budući da zamjenjuju sve više uobičajenih ljudskih aktivnosti, zašto ne bi preuzeli ulogu nečijeg cjeloživotnog partnera; u dobru i u zlu? Zaista prateći njihov razvoj u različitim područjima, u ovom slučaju literarnom, postavlja se pitanje otkud uzimaju spisateljske sposobnosti te sanjaju li roboti električne knjige?

    Kada su u neradnom stanju, isključeni te u kontaktu ni s kim, koriste li i oni poput ljudi slobodno vrijeme za nadoknađivanje izgubljenog sna? Na pogled oka su statični, no što se u stvarnosti zbiva unutar mehanike robota? Ljudski je mozak aktivniji noću nego danju, a ta je činjenica ujedno i odgovor na pitanje zašto sanjamo. S obzirom na to da robot ne bi mogao funkcionirati bez softvera, softver možemo nazvati njegovim mozgom. To je dio koji se može nadograđivati i ažurirati te bismo mogli pretpostaviti kako to radi sanjajući jer ako se ljudi probude iz sna s pričama vrijednih nekoliko listova papira, zašto isto ne bi učinili i roboti? Također ih karakterizira njihova mogućnost ispunjavanja svake ljudske naredbe pa tako i realiziranje nečije zamisli. Pritiskom nekoliko tipki robot projicira priče nastale u njegovim snovima, drugim riječima: mijenja vlastite postavke privatnosti s privatnog na javno.

    Ljudi, za razliku od robota, imaju izbor zadržati svoje usnule priče na jastucima, no kada bi roboti učinili isto, ljudski bi se trud manje cijenio. Ipak je i dalje najbitnije prepoznati kvalitetu rada u koji uložen trud pripada čovjeku, no svaki put kada ćete ubuduće isključivati svoje računalo, sjetite se da upravo u tome trenutku kreće sanjanje vašeg idućeg školskog eseja.


    Anketa

    interaktivno obilježavanje
    Uredništvo

    Redakcija digitalnog školskog lista "KAP". Mi smo kreativni, aktivni i popularni. Pridruži nam se i stvaraj s nama! :)

    Možda će te zanimati i...

    Školske kronike

    Povodom Noći knjige održana radionica i stvaralački natječaj

    Školske kronike

    Učenici 1. G razreda posjetili Sajam zdravlja u Zlataru

    Školske kronike

    BOŽIĆNI SAJAM: Brojnim aktivnostima prenosili dobre želje i veselje

    sszlatar

    – Nisam uspjela pobjeći od škole. I mama i tat – Nisam uspjela pobjeći od škole. I mama i tata radili su u školi, a sada i obje sestre rade u školi. – kaže nastavnica hrvatskog jezika Ivančica Tomorad te naglašava da nije bila dovoljno brza da zbriše od škole.

Učenicima omiljena nastavnica otkrila nam je i zanimljivu anegdotu: – U gluho doba noći kolegica i ja vraćamo se iz Zlatara. Zaustavlja nas policijska patrola. Otvaram prozor i hoću pružiti dokumente kad mi se policajac, prepoznavši me, počne opravdavati i ispričavati, a ja njega špotati. Njegov kolega i moja prijateljica slušaju u čudu bez riječi. Pozdravljamo se, zatvaram prozor i krećem dalje. Moja kolegica u čudu pita: “Kaj je ovo bilo?” Policajac je bio moj bivši učenik, namjeravao je nastaviti školovanje i pisao je državnu maturu, ponuđene su im dvije teme za esej da odaberu jednu, no ljudi su masovno napisali oba eseja. I on je bio među njima. I kakvi onda dokumenti, on se meni opravdavao, a ja sam njega špotala.

#whyiteach #sszlatar #nastavnici #teachers #highschool #srednjaskola

Pišu: Tamara Rumbak i Lana Gašpar
    – Oduvijek sam se mogla zamisliti kao profesoric – Oduvijek sam se mogla zamisliti kao profesorica u školi jer je to zanimanje s kojim je gotovo svako dijete najviše okruženo. – kaže nastavnica fizike i matematike Katarina Sokolić. 

– Do samog kraja srednje škole nisam znala što ću upisati. Sjećam se jednom pred kraj srednje škole kada sam rješavala zadnji zadatak iz famozne žute zbirke, pomislila sam kako ne želim zapravo da mi to bude zadnje od fizike. Dan prije velike odluke, kada je trebalo odabrati faks, i dalje sam se dvoumila između PMF-a i PBF-a. Tu noć kada je trebalo odlučiti sanjala sam profesoricu fizike Maru Bago koja me je pitala što sam upisala, a ja sam odgovorila matematiku i fiziku. Iz toga sam zaključila ako sam u snu donijela takvu odluku, to je zapravo ono što stvarno želim. Nisam požalila i opet bih birala isto jer se trenutno ne mogu zamisliti nigdje drugdje nego u školi. – ispričala nam je nastavnica.

Najdraži joj je dio nastave kada uspije nasmijati učenike ili oni nju. Važno joj je da nastava nije dosadnjikava i da učenici uživaju u njoj.

– Smiješni događaj kojeg se mogu trenutno sjetiti je kada sam imala svoj prvi roditeljski, a roditelji su mislili da sam ja jedna od učenica. Isto tako, kada sam prvi put ušla u zbornicu, jedna od profesorica mi je htjela reći da učenici ne smije u zbornicu. Ponekad se i ja osjećam kao da sam još uvijek učenica ove škole, a ne profesorica. – otkriva simpatične (ne)zgode mladih nastavnika.

#whyiteach #sszlatar #nastavnici #teachers #highschool #srednjaskola

Pišu: Tamara Rumbak i Lana Gašpar
    – Dok sam bila mala nisam imala želju biti prof – Dok sam bila mala nisam imala želju biti profesorica i nisam se vidjela u tome zanimanju. Htjela sam biti odvjetnica jer sam gledala puno takvih serija u Njemačkoj i to mi se tada jako svidjelo. – kaže nastavnica njemačkog jezika Melani Brezak te dodaje: – Radila sam praksu na sudu i zanimala se oko toga. Nisam se mogla zamisliti u nekom drugom poslu. Volim putovati pa sam razmišljala i o takvom poslu, ali o radu u školi baš i ne, ali spletom okolnosti našla sam se u tom zanimanju.
 
Otkrila nam je i neobične zgode s nastave: –  Jednom davno kada sam isti dan imala jako puno testova, jednom sam razredu zabunom dala krivi test koji je bio namijenjen za neki drugi razred. U testu je bilo potpuno drugo gradivo i radili su po sasvim drugom udžbeniku. Rekla sam učenicima da krenu s pisanjem, a oni su se pogledavali. Pitala sam ih zašto ne pišu, nego gledaju jedni u druge, ali nitko ništa nije govorio. Sve dok me jedan učenik nije pitao mogu li mu objasniti jedan zadatak. Kada sam došla shvatila sam da je to krivi test i zašpotala ih zašto mi nisu prije rekli. 
 
– Jednom kada sam preuzela jedan razred jako su se bunili i govorili da me ne budu ništa razumjeli jer ja samo pričam njemački. Na kraju četvrtog razreda su se zahvalili što sam ih tako dobro naučila i to mi je veliko hvala za to što radim. – ističe nastavnica Brezak koja je prošle godine napredovala i u zvanje mentorice.

#whyiteach #sszlatar #nastavnici #teachers #highschool #srednjaskola 

Pišu: Tamara Rumbak i Lana Gašpar
    Mračna i čudnovata tinejdžerica Wednesday istra Mračna i čudnovata tinejdžerica Wednesday istražuje nadnaravne događaje

Serija Wednesday pomalo uvrnutog američkog redatelja Tima Burtona osvojila je srca mnogih gledatelja, a donosi misterioznu priču u kojoj kći iz neobične obitelji Addams preuzima detektivsku ulogu. Mračna i čudnovata estetika serije i glavne protagonistice privukle su mnoge gledatelje što je seriju učinilo jednom od najgledanijih i najuspješnijih Netflixovih serija prošle godine – i to u samo dva mjeseca (počela se prikazivati krajem studenoga).

Jenna Ortega preuzela je ulogu djevojke Wednesday koja pohađa Akademiju Nevermore; školu za izopćenike, nakaze i čudovišta u kojoj se susreće s različitim fantastičnim bićima. Ova serija prikazuje nadnaravne zgode i likove koji rješavaju misteriozne događaje u gradu Jericho u Vermontu te pritom dobro usklađuje crni humor s elementima horora.

Klikni na poveznicu u BIO i pročitaj više.

#cooltura #recenzija #netflix #wednesday #adamsfamily #tvseries 

Pišu: Jelena Skozrit i Karla Videk
    – U osnovnoj sam školi željela biti učiteljic – U osnovnoj sam školi željela biti učiteljica, ali sam se u osmom razredu predomislila jer su me počela zanimati računala pa sam ipak željela biti informatičarka. – kaže nastavnica Vesna Pisačić te ističe: – Na kraju su se te dvije želje spojile pa sam sada nastavnica informatike. Volim raditi s djecom i mladim ljudima, poticati ih da koriste razne digitalne alate te tako razvijaju svoju maštu i kreativnost. 

Izdvojila je i jednu anegdotu: – Jednom me na cesti zaustavila bivša učenica kako bi mi zahvalila što je na informatici naučila pisati seminarske radove jer je te godine na fakultetu jedino ona znala napisati seminarski rad prema svim pravilima. 

– Volim kada učenici svoje znanje stečeno na nastavi iz informatike mogu primijeniti u stvarnom životu. Ponosna sam kada moji učenici požele biti nastavnici informatike ili se žele dalje školovati za zanimanja vezana uz informatiku. – poručuje nastavnica Pisačić. 

#whyiteach #sszlatar #nastavnici #teachers #highschool #srednjaskola 

Pišu: Tamara Rumbak i Lana Gašpar
    – Dok sam bila mala, igrala sam se učiteljice – kaže nastavnica strukovnih predmeta Diana Javorek te nastavlja: – Nakon završetka Fakulteta za turizam i vanjsku trgovinu u Dubrovniku počela sam raditi u uvozno-izvoznim tvrtkama, ali je to zahtijevalo puno putovanja. Imala sam malu djecu pa mi je više odgovarao nastavnički posao, a s vremenom sam ga i zavoljela. Volim raditi s mladim ljudima pa se osjećam mlado. Razmišljam o problemima mladih, a ne o svojim staračkim. Ja sam iz prošlog stoljeća, a zbog posla se osjećam kao da sam rođena u ovom! 

Saznali smo i zanimljivu anegdotu: – Jedan dan vraćala sam se iz škole autom i u Lovrečanu me zaustavi policija, a ja u nekoj panici nisam mogla pronaći prometnu dozvolu. Mislila sam da će me kazniti i odjednom čujem da policajac govori: „Joj profesorice, koliko ste puta Vi mene pustili kad nešto nisam znao ili imao, produžite dalje!“. 

#whyiteach #sszlatar #nastavnici #teachers #highschool #srednjaskola 

Pišu: Lana Gašpar i Tamara Rumbak
    RUJAN: "Manje pesticida, manje kiselina. Za buduć RUJAN: "Manje pesticida, manje kiselina. Za buduće generacije, za život bez mutacije!"

7. rujna – Dan hrvatskih voda
14. rujna – Dan prašuma
16. rujna – Međunarodni dan ozonskog omotača (dan ozona)
22. rujna – Svjetski dan bez automobila
26. rujna – Svjetski dan čistih planina
28. rujna – Međunarodni dan ekopotrošača

LISTOPAD: "Krenimo u akciju da zaustavimo Zemljinu alergijsku reakciju."

1. listopada – Svjetski dan vegetarijanstva
2. listopada – Svjetski dan farmskih životinja
4. listopada – Svjetski dan zaštite životinja
12. listopada – Međunarodni dan smanjenja prirodnih katastrofa
16. listopada – Svjetski dan hrane
20. listopada – Dan jabuka

#ekokalendar #ecology #ekoskola #rujan #listopad #art

Pišu: Laura Završki i Iva Škrlec, ilustriraju: Tea Jagarinec i Lucija Brčić
    VIŠE OD HOBIJA: Fantastične ilustracije Nike Meštrović inspirirane animeom i mangom

– Crtanjem se bavim od kad znam za sebe, jer smo svi kao klinci nešto po papiru škrabali i bojali. – kaže Nika Meštrović, učenica četvrtog razreda opće gimnazije. Njezin omiljen hobi je crtanje, a da su njezine ilustracije ipak nešto više od običnog škrabanja i bojanja na papiru, dokazuje i prva nagrada za strip na temu "Strava, strah, užas, kraj!" koju je nedavno osvojila na natječaju SFERICA oduševivši žiri crtežom i pričom.

– Kroz cijelu osnovnu školu crtanje kao hobi nikada nisam ozbiljno shvaćala. Ponekad sam nešto doma crtala, ali je to postajalo sve rjeđe kako se bližila srednja škola. Imam i datum koji smatram tim svojim malim "preokretom" u životu, 16. studeni 2020., kada sam se odlučila da je to ipak nešto u čemu stvarno uživam i s obzirom na to da vještine ne budu pale s neba, da bih se mogla primiti papira i olovke. – pojašnjava Nika koja se crtanjem ozbiljnije počela baviti prije dvije godine.

Klikni na poveznicu u BIO i pročitaj više.

#talentaonica #creativity #art #talented #artist

Piše: Paula Sviben
    "Ljeto, njiva, šuma – pukla traktorska guma!" "Ljeto, njiva, šuma – pukla traktorska guma!"

Eh, ta ljetna veselja! Maturalac, šetnje, more, plaže... a i pokoja puknuta traktorska guma. I sve to na ovogodišnjim ljetnim praznicima. Odabranu je priču napisao Lovro Klancir iz 1. R, a neobičnu je situaciju dočarala naša ilustratorica Tea Jagarinec iz 4. R.

Klikni na poveznicu u BIO za više priča od šest riječi.

#pričeod6riječi #skolskilist #ilustration #schoolmagazine #creativity #shortstory #sixwordstory
    Multikuti

    BOŽIĆNI SAJAM: Brojnim aktivnostima prenosili dobre želje i veselje

    20. prosinca 2024.

    DAN KRAVATE: Školske odjevne kombinacije upotpunili kravatom

    19. listopada 2024.

    Mlade istraživačice osvojile 2. mjesto na natječaju “Učenje kroz GIS”

    31. kolovoza 2024.

    Digitalni školski list Srednje škole Zlatar

    Facebook Instagram YouTube SoundCloud
    Oznake
    dobro srce ekoškola gimnazijalci interaktivno kolumna maturanti nastavnici natjecanja natječaji obilježavanje posjet projekti promo radionica robotika smotra sport strani jezici strukovnjaci stručno usavršavanje stvaralaštvo terenska nastava
    Srednja škola Zlatar © 2025.
    • IMPRESSUM
    • ARHIVA
    • ŠKOLSKI WEB

    Napiši pojam i pritisni Enter za pretraživanje. Pritisni Esc za zatvaranje.