Close Menu
KAP
    Odabir uredništva

    Državni LiDraNo: KAP ‘razbio kanone’, a Jana nastupila u dva stvaralačka izraza

    13. svibnja 2025.

    Računalac Dorian Jakuš državni je prvak iz geografije!

    13. svibnja 2025.
    Facebook Instagram YouTube SoundCloud
    KAP
    • Naslovnica
    • Kreativni
    • Aktivni
    • Popularni
    • KAP+
    Facebook Instagram YouTube SoundCloud
    KAP
    Sada čitaš:Naslovnica»Popularni»Međupogled»MRLJE NA PLATNU: Zašto mrzim apstraktnu umjetnost?
    Međupogled By Lana Brčić27. siječnja 2023.

    MRLJE NA PLATNU: Zašto mrzim apstraktnu umjetnost?

    Mnogi umjetnici više ne slikaju iz ljubavi prema samoj aktivnosti ili u svrhu upoznavanja svijeta sa svojom perspektivom, već troše boje i trate kistove samo kako bi zaradili i više nego što im je potrebno.
    Dijeli
    Facebook Email WhatsApp

    Apstraktni se ekspresionizam prvi puta pojavio u New Yorku četrdesetih godina prošlog stoljeća. Najznačajniji slikar tog doba bio je Jackson Pollock, a njegova bi djela nastajala prskanjem ili kapanjem boje po na tlu položenom platnu. Daleko najveći uspjeh postigao je sa slikom Number 5 koja je nastala 2006. godine. Ta se slika prodala za 140 milijuna dolara. Kako bih to stavila u perspektivu, kao primjer uzimam jedno od najpoznatijih djela ikad naslikano – Van Goghovu Zvjedanu noć. Njezina je vrijednost 100 milijuna dolara. Iako je to i dalje veliki iznos, znatno je manji od prihoda koji donosi Pollockova slika. Zašto je to tako?

    Umjetnički konzumerizam

    Sve je uvijek najlakše objasniti koristeći se primjerima pa tako kao još jedan dokaz možemo uzeti Mondrianovu sliku Tableu I koja ne sadrži ništa više od nekoliko geometrijskih likova različitih boja, tj. ne sadrži subjekt ni ikakvu vidljivu priču. Potpuna suprotnost je već spomenuta Zvjezdana noć. Na prvi pogled primjećujemo njezino bogatstvo te tehniku vrijednu divljenja. Uz razne pomno promišljene detalje uočljivi su i subjekti, a uz nje je zamisliva i priča koja sliku čini još posebnijom. Svaki čovjek ima svoj pogled na svijet, ili se barem tako kaže, te bi to moglo značiti da svi razvijamo individualnu maštu. Ona nam dozvoljava da pronalazimo smisao čak i u najneobičnijim stvarima, no teško je pronaći poantu Mondrianove slike.

    Apstraktna umjetnost gubi svoje značenje u novčanoj vrijednosti kao i većina stvari u današnjem svijetu.

    Nažalost, pitanje smisla nije jedini problem koji se pojavljuje u modernoj, tj. apstraktnoj umjetnosti. Ona gubi svoje značenje u novčanoj vrijednosti kao i većina stvari u današnjem svijetu. Mnogi umjetnici više ne slikaju iz ljubavi prema samoj aktivnosti ili u svrhu upoznavanja svijeta sa svojom perspektivom, već troše boje i trate kistove samo kako bi zaradili i više nego što im je potrebno. Koriste se znanjem o umjetničkom konzumerizmu kako bi kreirali djelo koje pripada današnjem pojmu umjetnosti, djelo čija će vrijednost stoga porasti. Još jedan element koji igra ulogu u povišenju cijene apstraktnih slika njihova je kolekcionarska vrijednost. Kada umjetnici slikaju više slika u seriji, sakupljači su voljni platiti više novaca kako bi usavršili svoju kolekciju, tj. galeriju. To umjetnicima omogućuje iznimno laku zaradu jer sve što ustvari trebaju napraviti jest naslikati nekoliko sličnih slika i tvrditi da su dio iste galerije.

    Kao savršen primjer suprotnosti ponovno je Vincent Van Gogh čija se umjetnost kroz život nije isticala. Živio je u siromaštvu te je vjerovao da njegove slike nisu dovoljno dobre, no i dalje nije skrenuo od svojih ideala i držao se vlastitog stila slikanja. Sada je jedan od najpoznatijih i najuspješnijih slikara, a iz toga možemo zaključiti da se nije potrebno podčiniti tuđem mišljenju ili populariziranim principima.

    Mona Lisa postala karikatura

    Spominjući popularnost, dotaknut ću se i djela kojemu je ne manjka – Mona Lise. Često se možemo susresti s ljudima koji tu sliku smatraju precijenjenom, no što je to ustvari čini tako posebnom i po čemu je njezina vrijednost veća od vrijednosti nekih apstraktnih slika poput Pollockovih ili Mondrianovih? Osim što je okarakterizirana prikazom s profila, Da Vinci je kroz Mona Lisu demonstrirao svoje poznavanje mišića ljudskog lica. Tijekom procesa slikanja tog portreta učio je o anatomiji secirajući leševe u mrtvačnici talijanske bolnice Santa Maria Nuove. Tako je Mona Lisa postala primjer prvog poznatog anatomskog crteža smiješka koji se danas putem interneta ismijava izradom karikatura. Na slici je također jasno vidljiv subjekt koji omogućuje lakše razumijevanje i interpretaciju slike.

    Umjetnici današnjice, osim novca, traže kako biti posebni ili originalni.

    Ljudi se u 21. stoljeću, za razliku od prije, sve više boje biti jednostavni, dosadni ili slični drugima. Pojavljuje se prisiljeni pojam drugačijeg ili posebnog što u konačnici rezultira neželjenom sličnošću. Ukratko, vraćamo se onome što silovito pokušavamo izbjeći. Umjetnici današnjice, osim novca, traže kako biti posebni ili originalni, a u zadnje se vrijeme posebnim smatraju osobe koje nitko ne razumije (kao izlika za nerazumijevanje koristi se nadprosječna inteligencija). Iz tog razloga umjetnici teže djelima koja su nerazumljiva (apstraktna djela) javnosti ili kritičarima. Mogli bismo insinuirati kako je za pad kvalitete umjetnosti krivo društvo i njihove ideje o idealnom čovjeku, no to je već neka druga filozofija.

    Je li sva apstraktna umjetnost nužno loša?

    Znači li to da bismo se trebali vratiti prijašnjim karakteristikama umjetnosti i da je sva apstraktna umjetnost nužno loša? Naravno da ne. Promjena je jedan od najvažnijih parametra ljudskih života te kada ne bismo ništa mijenjali ni razvijali, ignorirali bismo sam temelj bivanja. Najvažnije je znati izdvojiti korisne promjene od onih nepotrebnih, tj. trošiti energiju na bitne stvari.

    Neki od vas, koji ste pročitali ovu kritiku apstraktne umjetnosti, možda vide smisao u slikama koje sam ja nazvala besmislenima, a drugi s poteškoćom pronalaze značaj Zvjezdane noći, ali to je čar individualnosti. Kada bi i moderni umjetnici u svoju umjetnost uklopili nešto od vlastite individualnosti, vi ne biste došli do kraja ovog teksta i pitali se koju ste to glupost upravo pročitali.

    – FOTOKOLAŽ: digitalna redakcija

    Lana Brčić

    Bok, zovem se Lana i idem u 3. G. Glavna sam urednica školskog lista i osim što pišem članke, odrađujem sve što treba. U slobodno vrijeme čitam knjige, učim novi jezik i družim se s prijateljima.

    Možda će te zanimati i...

    Što ako?

    Što ako bi SŠ Zlatar imala dvoranu?

    Cooltura

    Oscar 2024. – tko su dobitnici prestižnog zlatnog kipića?

    Cooltura

    VIDEORECENZIJA: Faith – jednostavna, ali izuzetno strašna horor igra

    sszlatar

    – Nisam uspjela pobjeći od škole. I mama i tat – Nisam uspjela pobjeći od škole. I mama i tata radili su u školi, a sada i obje sestre rade u školi. – kaže nastavnica hrvatskog jezika Ivančica Tomorad te naglašava da nije bila dovoljno brza da zbriše od škole.

Učenicima omiljena nastavnica otkrila nam je i zanimljivu anegdotu: – U gluho doba noći kolegica i ja vraćamo se iz Zlatara. Zaustavlja nas policijska patrola. Otvaram prozor i hoću pružiti dokumente kad mi se policajac, prepoznavši me, počne opravdavati i ispričavati, a ja njega špotati. Njegov kolega i moja prijateljica slušaju u čudu bez riječi. Pozdravljamo se, zatvaram prozor i krećem dalje. Moja kolegica u čudu pita: “Kaj je ovo bilo?” Policajac je bio moj bivši učenik, namjeravao je nastaviti školovanje i pisao je državnu maturu, ponuđene su im dvije teme za esej da odaberu jednu, no ljudi su masovno napisali oba eseja. I on je bio među njima. I kakvi onda dokumenti, on se meni opravdavao, a ja sam njega špotala.

#whyiteach #sszlatar #nastavnici #teachers #highschool #srednjaskola

Pišu: Tamara Rumbak i Lana Gašpar
    – Oduvijek sam se mogla zamisliti kao profesoric – Oduvijek sam se mogla zamisliti kao profesorica u školi jer je to zanimanje s kojim je gotovo svako dijete najviše okruženo. – kaže nastavnica fizike i matematike Katarina Sokolić. 

– Do samog kraja srednje škole nisam znala što ću upisati. Sjećam se jednom pred kraj srednje škole kada sam rješavala zadnji zadatak iz famozne žute zbirke, pomislila sam kako ne želim zapravo da mi to bude zadnje od fizike. Dan prije velike odluke, kada je trebalo odabrati faks, i dalje sam se dvoumila između PMF-a i PBF-a. Tu noć kada je trebalo odlučiti sanjala sam profesoricu fizike Maru Bago koja me je pitala što sam upisala, a ja sam odgovorila matematiku i fiziku. Iz toga sam zaključila ako sam u snu donijela takvu odluku, to je zapravo ono što stvarno želim. Nisam požalila i opet bih birala isto jer se trenutno ne mogu zamisliti nigdje drugdje nego u školi. – ispričala nam je nastavnica.

Najdraži joj je dio nastave kada uspije nasmijati učenike ili oni nju. Važno joj je da nastava nije dosadnjikava i da učenici uživaju u njoj.

– Smiješni događaj kojeg se mogu trenutno sjetiti je kada sam imala svoj prvi roditeljski, a roditelji su mislili da sam ja jedna od učenica. Isto tako, kada sam prvi put ušla u zbornicu, jedna od profesorica mi je htjela reći da učenici ne smije u zbornicu. Ponekad se i ja osjećam kao da sam još uvijek učenica ove škole, a ne profesorica. – otkriva simpatične (ne)zgode mladih nastavnika.

#whyiteach #sszlatar #nastavnici #teachers #highschool #srednjaskola

Pišu: Tamara Rumbak i Lana Gašpar
    – Dok sam bila mala nisam imala želju biti prof – Dok sam bila mala nisam imala želju biti profesorica i nisam se vidjela u tome zanimanju. Htjela sam biti odvjetnica jer sam gledala puno takvih serija u Njemačkoj i to mi se tada jako svidjelo. – kaže nastavnica njemačkog jezika Melani Brezak te dodaje: – Radila sam praksu na sudu i zanimala se oko toga. Nisam se mogla zamisliti u nekom drugom poslu. Volim putovati pa sam razmišljala i o takvom poslu, ali o radu u školi baš i ne, ali spletom okolnosti našla sam se u tom zanimanju.
 
Otkrila nam je i neobične zgode s nastave: –  Jednom davno kada sam isti dan imala jako puno testova, jednom sam razredu zabunom dala krivi test koji je bio namijenjen za neki drugi razred. U testu je bilo potpuno drugo gradivo i radili su po sasvim drugom udžbeniku. Rekla sam učenicima da krenu s pisanjem, a oni su se pogledavali. Pitala sam ih zašto ne pišu, nego gledaju jedni u druge, ali nitko ništa nije govorio. Sve dok me jedan učenik nije pitao mogu li mu objasniti jedan zadatak. Kada sam došla shvatila sam da je to krivi test i zašpotala ih zašto mi nisu prije rekli. 
 
– Jednom kada sam preuzela jedan razred jako su se bunili i govorili da me ne budu ništa razumjeli jer ja samo pričam njemački. Na kraju četvrtog razreda su se zahvalili što sam ih tako dobro naučila i to mi je veliko hvala za to što radim. – ističe nastavnica Brezak koja je prošle godine napredovala i u zvanje mentorice.

#whyiteach #sszlatar #nastavnici #teachers #highschool #srednjaskola 

Pišu: Tamara Rumbak i Lana Gašpar
    Mračna i čudnovata tinejdžerica Wednesday istra Mračna i čudnovata tinejdžerica Wednesday istražuje nadnaravne događaje

Serija Wednesday pomalo uvrnutog američkog redatelja Tima Burtona osvojila je srca mnogih gledatelja, a donosi misterioznu priču u kojoj kći iz neobične obitelji Addams preuzima detektivsku ulogu. Mračna i čudnovata estetika serije i glavne protagonistice privukle su mnoge gledatelje što je seriju učinilo jednom od najgledanijih i najuspješnijih Netflixovih serija prošle godine – i to u samo dva mjeseca (počela se prikazivati krajem studenoga).

Jenna Ortega preuzela je ulogu djevojke Wednesday koja pohađa Akademiju Nevermore; školu za izopćenike, nakaze i čudovišta u kojoj se susreće s različitim fantastičnim bićima. Ova serija prikazuje nadnaravne zgode i likove koji rješavaju misteriozne događaje u gradu Jericho u Vermontu te pritom dobro usklađuje crni humor s elementima horora.

Klikni na poveznicu u BIO i pročitaj više.

#cooltura #recenzija #netflix #wednesday #adamsfamily #tvseries 

Pišu: Jelena Skozrit i Karla Videk
    – U osnovnoj sam školi željela biti učiteljic – U osnovnoj sam školi željela biti učiteljica, ali sam se u osmom razredu predomislila jer su me počela zanimati računala pa sam ipak željela biti informatičarka. – kaže nastavnica Vesna Pisačić te ističe: – Na kraju su se te dvije želje spojile pa sam sada nastavnica informatike. Volim raditi s djecom i mladim ljudima, poticati ih da koriste razne digitalne alate te tako razvijaju svoju maštu i kreativnost. 

Izdvojila je i jednu anegdotu: – Jednom me na cesti zaustavila bivša učenica kako bi mi zahvalila što je na informatici naučila pisati seminarske radove jer je te godine na fakultetu jedino ona znala napisati seminarski rad prema svim pravilima. 

– Volim kada učenici svoje znanje stečeno na nastavi iz informatike mogu primijeniti u stvarnom životu. Ponosna sam kada moji učenici požele biti nastavnici informatike ili se žele dalje školovati za zanimanja vezana uz informatiku. – poručuje nastavnica Pisačić. 

#whyiteach #sszlatar #nastavnici #teachers #highschool #srednjaskola 

Pišu: Tamara Rumbak i Lana Gašpar
    – Dok sam bila mala, igrala sam se učiteljice – kaže nastavnica strukovnih predmeta Diana Javorek te nastavlja: – Nakon završetka Fakulteta za turizam i vanjsku trgovinu u Dubrovniku počela sam raditi u uvozno-izvoznim tvrtkama, ali je to zahtijevalo puno putovanja. Imala sam malu djecu pa mi je više odgovarao nastavnički posao, a s vremenom sam ga i zavoljela. Volim raditi s mladim ljudima pa se osjećam mlado. Razmišljam o problemima mladih, a ne o svojim staračkim. Ja sam iz prošlog stoljeća, a zbog posla se osjećam kao da sam rođena u ovom! 

Saznali smo i zanimljivu anegdotu: – Jedan dan vraćala sam se iz škole autom i u Lovrečanu me zaustavi policija, a ja u nekoj panici nisam mogla pronaći prometnu dozvolu. Mislila sam da će me kazniti i odjednom čujem da policajac govori: „Joj profesorice, koliko ste puta Vi mene pustili kad nešto nisam znao ili imao, produžite dalje!“. 

#whyiteach #sszlatar #nastavnici #teachers #highschool #srednjaskola 

Pišu: Lana Gašpar i Tamara Rumbak
    RUJAN: "Manje pesticida, manje kiselina. Za buduć RUJAN: "Manje pesticida, manje kiselina. Za buduće generacije, za život bez mutacije!"

7. rujna – Dan hrvatskih voda
14. rujna – Dan prašuma
16. rujna – Međunarodni dan ozonskog omotača (dan ozona)
22. rujna – Svjetski dan bez automobila
26. rujna – Svjetski dan čistih planina
28. rujna – Međunarodni dan ekopotrošača

LISTOPAD: "Krenimo u akciju da zaustavimo Zemljinu alergijsku reakciju."

1. listopada – Svjetski dan vegetarijanstva
2. listopada – Svjetski dan farmskih životinja
4. listopada – Svjetski dan zaštite životinja
12. listopada – Međunarodni dan smanjenja prirodnih katastrofa
16. listopada – Svjetski dan hrane
20. listopada – Dan jabuka

#ekokalendar #ecology #ekoskola #rujan #listopad #art

Pišu: Laura Završki i Iva Škrlec, ilustriraju: Tea Jagarinec i Lucija Brčić
    VIŠE OD HOBIJA: Fantastične ilustracije Nike Meštrović inspirirane animeom i mangom

– Crtanjem se bavim od kad znam za sebe, jer smo svi kao klinci nešto po papiru škrabali i bojali. – kaže Nika Meštrović, učenica četvrtog razreda opće gimnazije. Njezin omiljen hobi je crtanje, a da su njezine ilustracije ipak nešto više od običnog škrabanja i bojanja na papiru, dokazuje i prva nagrada za strip na temu "Strava, strah, užas, kraj!" koju je nedavno osvojila na natječaju SFERICA oduševivši žiri crtežom i pričom.

– Kroz cijelu osnovnu školu crtanje kao hobi nikada nisam ozbiljno shvaćala. Ponekad sam nešto doma crtala, ali je to postajalo sve rjeđe kako se bližila srednja škola. Imam i datum koji smatram tim svojim malim "preokretom" u životu, 16. studeni 2020., kada sam se odlučila da je to ipak nešto u čemu stvarno uživam i s obzirom na to da vještine ne budu pale s neba, da bih se mogla primiti papira i olovke. – pojašnjava Nika koja se crtanjem ozbiljnije počela baviti prije dvije godine.

Klikni na poveznicu u BIO i pročitaj više.

#talentaonica #creativity #art #talented #artist

Piše: Paula Sviben
    "Ljeto, njiva, šuma – pukla traktorska guma!" "Ljeto, njiva, šuma – pukla traktorska guma!"

Eh, ta ljetna veselja! Maturalac, šetnje, more, plaže... a i pokoja puknuta traktorska guma. I sve to na ovogodišnjim ljetnim praznicima. Odabranu je priču napisao Lovro Klancir iz 1. R, a neobičnu je situaciju dočarala naša ilustratorica Tea Jagarinec iz 4. R.

Klikni na poveznicu u BIO za više priča od šest riječi.

#pričeod6riječi #skolskilist #ilustration #schoolmagazine #creativity #shortstory #sixwordstory
    Multikuti

    BOŽIĆNI SAJAM: Brojnim aktivnostima prenosili dobre želje i veselje

    20. prosinca 2024.

    DAN KRAVATE: Školske odjevne kombinacije upotpunili kravatom

    19. listopada 2024.

    Mlade istraživačice osvojile 2. mjesto na natječaju “Učenje kroz GIS”

    31. kolovoza 2024.

    Digitalni školski list Srednje škole Zlatar

    Facebook Instagram YouTube SoundCloud
    Oznake
    dobro srce ekoškola gimnazijalci interaktivno kolumna maturanti nastavnici natjecanja natječaji obilježavanje posjet projekti promo radionica robotika smotra sport strani jezici strukovnjaci stručno usavršavanje stvaralaštvo terenska nastava
    Srednja škola Zlatar © 2025.
    • IMPRESSUM
    • ARHIVA
    • ŠKOLSKI WEB

    Napiši pojam i pritisni Enter za pretraživanje. Pritisni Esc za zatvaranje.