ŠKOLSKI KODEKS ODIJEVANJA
- Odjeća i obuća trebaju biti čiste.
- Odjeća ne smije biti poderana na način da se vidi veliki dio kože.
- Suknje i kratke hlače moraju biti do koljena. Nisu dopuštene sportske hlačice (dres), izuzev na nastavi Tjelesne i zdravstvene kulture.
- Majice ne smiju imati veliki dekolte.
- Donje rublje ne smije biti vidljivo.
- Nije dopušteno nositi odjeću koja otkriva trbuh i leđa.
- U školi nije dopušteno nositi odjeću, dodatke i nakit koji sadržavaju uvredljive simbole, znakove i/ili slogane koji obezvrjeđuju i ponižavaju na temelju rase, vjere, etničke pripadnosti, spola, teškoća ili seksualne orijentacije te izražavaju prijetnju neposrednim nasiljem ili remećenjem urednog rada škole. Također nisu dopušteni natpisi vulgarizama na hrvatskom ili stranom jeziku.
- Kape i kapuljače ne nose se u zatvorenom školskom prostoru.
- Učenici na nastavi Tjelesne i zdravstvene kulture obvezno trebaju nositi bijelu majicu i sportske hlače te imati primjerenu obuću (sportske tenisice). Nakit i modni dodaci koji predstavljaju opasnost na satu Tjelesne i zdravstvene kulture nisu dopušteni.
- Prema Zakonu o zaštiti na radu u praktikumu laboratorijskih vježbi (program tehničar za računalstvo) nije dopuštena odjeća kratkih rukava i kratke hlače, kao i otvorena obuća.
Na samom je početku ovoga članka navedeno deset pravila koja predstavljaju kodeks odijevanja, a učenici su ih imali priliku čuti na satu razrednika prvoga dana nastave. Pravila su izazvala rasprave učenika unutar razreda jer su se nekima svidjela, a nekima ne. Stoga smo anketirali učenike kako bismo saznali njihovo mišljenje o uvođenju kodeksa. Anketa je sadržavala šest pitanja.
Pravila bi trebala biti razumna i ne previše stroga
Od 60 dobivenih odgovora, 63,3 % učenika ne podržava uvođenje kodeksa odijevanja, dok 36,7 % podržava. Na pitanje „Mislite li da je kodeks odijevanja potreban u školama?“ 51,7 % učenika odgovorilo je s NE, dok je 48,3 % odgovorilo s DA. Može se zaključiti da neki učenici, iako ne podržavaju uvođenje kodeksa odijevanja, svejedno misle da je potreban u školi. Od učenika je zatraženo da napišu zašto podržavaju ili ne podržavaju uvođenje kodeksa. Većina učenika ovu odluku ne podržava jer smatraju da im to uzima mogućnost slobodnog izražavanja, da su pravila prestroga, da ne vrijede jednako za oba spola te da se neki učenici ionako neće pridržavati kodeksa. Oni koji ovu odluku podržavaju napisali su da neka pravila moraju postojati, da je škola odgojno-obrazovna ustanova te da neki učenici u školu dolaze neprimjereno odjeveni, ali iako se oni slažu s uvođenjem kodeksa, svejedno misle da bi pravila trebala biti razumna i ne previše stroga.
Od deset navedenih pravila, najvećem dijelu učenika ne sviđaju se drugo, treće i šesto pravilo jer se odnose većinom na ženski spol, a i ne zaboravimo da su u ljetnim mjesecima velike vrućine pa bi učenice na sebe htjele staviti nešto kraće da im bude malo lakše. Pravila koja se učenicima najviše sviđaju su peto, sedmo i deveto iako nisu naveli mnoge razlike. Za sedmo su pravilo rekli da u svijetu ima previše diskriminacije koja bi se svakako trebala suzbijati u školi. Prvo je pravilo izazvalo mnoge reakcije jer je to jedno od onih pravila koje se mnogima sviđa, ali neki učenici smatraju da je napadno jer ne možemo znati nečije financijsko stanje. Nekim su učenicima sva pravila u redu, ali smatraju da se shvaćaju previše rigorozno, a nekome se ne sviđa ni jedno pravilo.
Očito su učenici podijeljenog mišljenja, ali ipak postoji jedno pitanje oko kojega se većina učenika složila – „Mislite li da kodeks odijevanja više utječe na ženski ili muški spol?“. Čak 91,7 % učenika odgovorilo je da kodeks više utječe na ženski spol, a samo 8,3 % smatra da više utječe na muški. Usprkos tome, možemo promatrati hoće li se mladići pridržavati kodeksa i dolaziti u kratkim hlačama do koljena jer dosad nije bilo tako.
Stupanje kodeksa na snagu ipak odgođeno
Anketa pruža uvid u razmišljanje učenika, ali zanimala nas je i druga strana. Razgovarali smo sa školskom psihologinjom Marijom Vragović kako bismo saznali zašto je Škola uopće odlučila uvesti kodeks. Psihologinja je rekla da njoj nije bila namjera utjecati na slobodu izražavanja učenika, ali škola je ipak odgojno-obrazovna ustanova pa neka pravila moraju postojati. Spomenula je također da je stupanje kodeksa na snagu zasad odgođeno do daljnjega.
Na kraju ovoga članka koji sadržava mnogo mišljenja i brojeva ostavljamo čitateljima da sami zaključe je li kodeks potreban ili ne te da svoje mišljenje formuliraju samostalno. Iako su mišljenja raznolika, učenici će se kodeksa morati pridržavati jednom kada bude uveden.